lørdag den 9. februar 2013

Hjemmelavet forårsruller

Jeg er ikke god til de forårsruller man køber færdig..  Kan ikke lade være, at tænke på, hvad det udifinerbarer fyld jeg kommer i munden, i virkelighed er?

Jeg har derfor forsøgt mig med at lave dem selv. Jeg har tidligere forsøgt mig med okse fyld, men syntes, at jeg ville prøve den opskrift, der er i magasinet mad i denne måned. Små forårsruller med kylling og chilidip, jeg undlod dog dippen, da forårsruller efter min overbevisning kun dyppes i en god soja. 

Opskriften.
1 pakke forårsrulledej

Kyllingefyld:
2 kyllingbrystfileter
3 forårsløg
1-2 friske chilier
1/2 rød peber
1/2 spidskål ( jeg brugte hvidkål)
2 spsk bambusskud fra dåse
1 lille bundt purløg
rigelig olie til stegning.
1/2 tsk sambal oelek
salt og peber

Fremgangsmåde:
Rens grøntsagerne, og skær peberfrugt og kål i tynde strimler. Hak chilien fint og bambussen groft, og klip purløg. kyllingen skæres i små tern, og brunes 2-3 minutter i olie på en pande. Forårsløg, chilie og peberfrugt tilsættes, steges i ca 1 min. Bambusskud, kål og purløg vendes i og steg det i 1-2 minutter. Fyldet smages til med sambal oelek, salt og peber. Må gerne være lidt stærk!

Lav en forårsrulle af gangen; læg dejen med spisen ind mod dig selv. Læg en tyk stribe fyld, buk siderne over, derefter enderne, og rul til en stram rulle. Pensel kanterne med vand, for de holder lettere sammen.

Varm olie på en dyb panden, den skal være varm! Rullerne steges til de er gyldne og sprøde. Lad dem dryppe af på fedt sugende papir.


Hakkede bambusskud.

Klippet purløg.

Hvidkål i tynde strimler.

Peber i tynde strimler.

Hakked forårsløg.

Hakked Chili



Kylling i små tern.

Kyllingen brunes i ca 2 min.

Stegning af forårsruller.

Det endelige resultat med hvidkåls salat.

Lidt ked af jeg ikke fik taget billeder under selv fyldning og rulningen af forårsrullerne, da det netop var rulningen jeg selv frygtede, som værende det sværeste i selv, at lave forårsruller. 
Men må indrømme, at jeg syntes det er overraskende nemt, og kan da kun anbefale alle i, at springe ud i at lave deres egne ruller:-) 
Fyldet kan man jo variere som man syntes. Jeg kunne sagtens bruge hjemmelavet ruller, som en god måde at få tømt køleskabet for grøntsager på, af grøntsager kunne nævnes spirer, gulerødder, løg, hvidløg, svampe, eller diverse kål. Herudover er det selvfølgelig også kun fantasien der sætter grænser for hvilket kød man foretrækker, her tænker jeg på, at forsøge mig med et miks af rejer og kylling, eller en helt vegetar. 

Jeg modtager gerne ideer til nyt og spændende fyld til mine forårsruller?:-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar