lørdag den 11. august 2012

mad spild

Så i programmet, Spis skraldet på dr2 i søndags?

Et program omhandlende madspild, de fortalte her, at hver dansker smider 63 kg mad ud om året...!! Jeg syntes virkelig det er rystende, og i følge sundhedstyrelsen hvad der svarer til 8,4 milliarder kroner.. Det er jo vanvittigt, tænk hvor mange munde, der kan mættes for de penge!
I programmet, møder man en kvinde, der vil forsøge udelukkende at leve som skralder i en uge, hvilket mere end lykkedes for hende.

Jeg syntes, det er meget interessant, at mange af de steder de er ude og skralde i programmet, har supermarkederne sat lås på deres skraldespande...  Hvad går det ud på?? Kan forstår man ikke skal trænge ind på privat grund, og synes og det er almindelig god opførelse, at man ikke smider skrald omkring sig, og selvfølgelig rydder op efter sig selv. Men når det er sagt, så forstår jeg simpelthen ikke, at nogen ikke under andre menneske deres skrald.!. Eller hvad det lige er, det der går ud på? Jeg syntes ihvertfald det er toppen af smålighed!

Jeg mener, at vi, som forbruger, bør vågne lidt op.. 63 kg mad lige ned i skraldespanden!! Jeg har ihvertfald lovet mig selv, og være mere opmærksom på, at smide mindre ud, og ikke at købe mere end jeg har brug for.. Mit største problem er, at jeg af og til bliver fristet, af et eller andet, der står og skriger på mig nede i supermarkederne, og bare må med mig hjem?!? Det er her jeg især skal blive bedre!

Men også detail handlen, bør efter min mening se og stramme op! Det kan ikke passe, at vi er et, af de eneste lande i europa, man køber frugt og grønt efter stk. pris og ikke efter vægt! På den måde ville vi undgår, at helt så mange grøntsager bliver kasseret allerede hos bonden, fordi de ikke lever op til de gældende kriterier, for at indgå i deres sortiment.

kg. pris i stedet for stk pris er i mine øjne et nemt sted at starte, med at bidrage til mindre madspild, og bør også indføres på alle andre tænkelige varer, såsom kød, man desværre ofte kun kan købe i familie portioner i discount supermarkederne, hvilket jo ikke ligefrem opfordre til mindre madspild!
 Jeg mener fornyligt, at have læst, at Rema1000 arbejder på deres varer nu skal sælges pr. kg og ikke pr stk. Så er det bare, at støtte op om initiativet og håber at flere andre detail butikker hopper med på vognen, for det er da det eneste rigtige!

Hvad er jeres holdning til alt den her madspild snak?
Hvad mener i om skralderne? Det er jo fuldt lovligt at skralde, men på en eller enden måde har jeg stadig et indtryg af det er lidt skammelig i store dele af befolkningen? Her er iøvrigt alle kommentarer velkommen også, dem der ikke er de samme overbevisninger som mig:-)

Det var mit alt for lange og sure opstød for i aften:-)
Jeg vender tilbage med, hvordan det kommer til at gå med, at få mindre madspild hjemme hos mig!

God aften til jer!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar