mandag den 10. september 2012

Marengs kys:-)


 Jeg er pjattet med marengs, hvad enten det er som dessert med is, creme og/eller frugt, eller bare som en lille haps:-) Jeg har forsøgt mig med marengs før, men for første gang med et tilfredsstillende resultat. Jeg brugte Mette Blomsterberg´s opskrift, fra det søde liv. Som i kan se brugte jeg ikke frugt farve, men lidt rød glimmer, hvilket man ikke rigtig ser. Næste gang vil jeg forsøge at blande lidt kokos i istedet for frydetørret hindbær, der ellers er super gode.




Marengs:
  • 100 g. Past. æggehvider
  • 300 g. rørsukker
  • ½  vaniljestang
  • ½ tsk.  sukker
  • ½ dl. frysetørrede hindbær
  •  rød frugtfarve
Æggehviderne piskes luftige men ikke stive. Tilsæt sukkeret undervejs lidt ad gangen mens der stadig piskes. Stop først når marengsen er helt stiv & sej.

Del marengsen i 2 lige store portioner i 2 skåle. I den ene portion piskes vanijlesukkeret i ;(Vaniljestangen flækkes på den lange led & vanilje kornene skrabes ud med en lille kniv. Kornene mases med den ene teskefuld sukker, således at vanilje kornene skilles ad). der er til ca 40 stk.

I den anden portion vendes de frysetørrede hindbær i…..
Begge portioner kommes i sprøjtepose med en mellemstor stjernetylle. Begge sprøjtes ud på bagepapir i små delikate "kys" med en omkreds som en 2 krone. Sørg for at der ens i størrelsen, da de ellers vil bage forskelligt.

Bages ved 120 grader (ingen varmluft) i en time.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar