torsdag den 18. oktober 2012

Kartoffelsuppe

Til aften har vi spist kartoffelsuppe med kylling, serrano og persilledrys. Det er min absolut yndling suppe, og faktisk også en af mine livretter, den er også hit hos børnene, den har en cremet konsistens, hvilket også gør det muligt, for dem selv at spise (hvor imod hønsekøds suppe fx, ryger det af skeen med det samme). Nu sidder jeg med en hel mavepine på, efter jeg har haft holdt mig fra diverse ting bla. stivelse, kan min mave ikke tåle ret meget uden en mavepine. Så kartoffelsuppe var nok et lidt dumt valg, men nøje hvor jeg nød den alligevel, den smagte skønt.

 
 Jeg brugte nedestående men det kunne sagtens have varieret, hvis jeg havde en knoldselleri, noget mere porre eller andet. Vi var 2 voksne og 3 børn der spiste og der var spist op.

Kartoffelsuppe:
900 g. Kartofler
1 pastinak
1 porre
2 kviste rosmarin
1 løg
1 fed hvidløg
salt, peber
2 dl fløde
1/2 grønsagsbouillon
oliven olie

Topping:
450 g Kylling skåret i tern
5 skiver serrano
persille

Skær løg, hvidløg, porre, pastinak og kartofler i grove tern, svits det olien i stor gryde, svits et par minutter. tilsæt vand så det dækker, tilsæt bouillon og rosmarinkviste og lad simre ca. 30 min, kartofler  skal være møre. Tag rosmarinen op af vandet og blend med stavblender, sæt tilbage på kogeplade og kog op, tilsæt fløde og smag til med salt og peber. Top evt. med drys


ingredienser + fløde og topping.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar