onsdag den 14. november 2012

Rugbrøds boller.

Har forsøgt mig med, at lave rugbrøds boller uden kerner, jeg lavede dem i en muffins form, da jeg var løbet tør for bagepapir:-) Ikke det smarteste.. de hævede for meget op, så næste gang jeg laver, den ellers lette opskrift, bliver det som store flade boller i stedet for. Opskriften er på hjemmelavet rugbrød fra AMO, og uden brug af surdej.. Jeg syntes det smager dejligt!

Du skal bruge følgende:
Ca. 1 kg Amo Rugmel
200 g Amo Hvedemel
6 dl kærnemælk
3 dl vand
50 g gær
1 spsk. salt

Klar til hævning.




Sådan gør du:

1. Bland kærnemælk og vand, og lun det til håndvarmt (37° C). Opløs gæren heri, og tilsæt de øvrige ingredienser. Ælt dejen til den er ensartet. 

 2. Hæver tildækket og lunt cirka. 40 min.
3. Ælt dejen igennem og form den til 2 

kugler. Trilles til 2 lange brød. Læg brødene i smurte 2½ liters bageforme.  / Eller de formes til boller.
4. Efterhæver tildækket og lunt, til dejen når 

Det færdig resultat.
kanten af formen, cirka. 20 min. 
5. Pensles brødene/ bollerne med koldt vand, og prik dem med en gaffel.


Bagetid: Stil brødene/bollerne nederst i en kold ovn på en bagerist. Tænd ovnen og bag brødene cirka. 1 time og 15 min. ved 200° C (varmluft 180° C). /Bolle bages cirka 30 min, alt efter størrelsen, hold øje med dem!
6. Tag straks de færdigbagte brød ud af formene, og afkøl dem på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar