onsdag den 8. august 2012

Surdej!

Nu forsøger jeg mig med en surdej, har forsøgt nogle gange før, men med meget blandet resultat.  Denne surdej tager 5 dage før den er klar til brug.

Opskriften lyder som følgende:
 Dag 1: Bland 2 1/2 dl økologisk hvedemel med 2 dl vand og 1 spsk honning. Hæld på glas skru låg på og stil det lunt (25-30grader) i et døgn.
Dag 2: Rør i glasset og stil det lunt yderligere et døgn.
Dag 3: Tilsæt 1 dl vand og 1/2 dl hvedemel. stil lunt.
Dag 4: Tilsæt en gang til 1 dl vand og 1/2 dl hvedemel og stil lunt i et døgn.
Dag 5: Nu bør grundsurdejen være klar og dufte frisk og syrligt.Overskydende surdej kan stilles på køl og mades jævnligt med 2 spsk vand og 2 spsk hvedemel, hver uge når den ikke bruges.

Jeg er noget spændt på resultatet, og jeg vender helt sikkert tilbage og deler mine erfaringer med jer:-)


Jeg har fundet opskriften i Mad og Bolig tilbage fra Januar 2012.

Nogen der har erfaring med en god opskrift, eller fif og trick på surdej i har lyst at dele?:-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar